Aspekty etniczne

Reklama ma tendencję do odzwierciedlenia społeczeństwa w jego niechęci do uznania znaczącej obecności mniejszości rasowych. W niewielu brytyjskich reklamówkach zaangażowani są aktorzy pochodzenia afrykańskiego lub azjatyckiego – Frank Bruno i Lenny Henry są nielicznymi wyjątkami. Nie potrafię sobie przypomnieć, czy widziałem dorosłego Azjatę w jakiejkolwiek reklamie bez wyraźnego etnicznego odniesienia do samej reklamy (np, w reklamie przyprawy curry). Większość ludzi w branży reklamowej nie zdaje sobie sprawy z wielkości specyficznie etnicznego rynku, reprezentowanego, jeżeli chodzi o media, przez (przykładowo) radio Choice FM (Brixton), Daily Jang, Garavi Gujarat, Gleaner, Multi-Mag czy Voice, A przecież w Zjednoczonym Królestwie istnieje przynajmniej 2,8 min członków mniejszości etnicznych.

W Stanach Zjednoczonych różnym grupom nacisku udało się zdobyć uznanie i udział „czarnych” w reklamie amerykańskiej. Istnieją „czarne” agencje i agencje specjalizujące się w sprzedaży na rynek latynoski. W Zjednoczonym Królestwie występuje znaczący element personelu azjatyckiego w większości dużych agencji, lecz stanowi on słabe odbicie w reklamach, nawet w odniesieniu do lokalnych społeczności w dużych miastach (takich jak Slough, Brimingham czy Bradford).

Sytuacja ta będzie się zmieniała, ale prawdopodobnie powoli i przede wszystkim raczej w odpowiedzi na rozpoznanie konkretnych segmentów rynku niż jako reakcja na bojowość polityczną. Coraz częstsza obecność „czarnych” sportowców w zespołach narodowych jest jednym z kluczowych elementów w podnoszeniu świadomości mniejszości etnicznych. Faktem pozostaje, że te mniejszości nie są rozpoznane przez rynek i przez reklamodawców. Szersze wykorzystanie takich odtwórców ról w reklamach prawdopodobnie pomogłoby podnieść ich pozycję na wyższy poziom.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>