Bądź oryginalny

Aby zakończyć się powodzeniem, reklama musi przyciągać uwagę. Można to osiągnąć przy pomocy wykorzystania metod i sposobów przyciągania uwagi ogromnych rozmiarów nagłówki w prasie,

O wiele bardziej pożądane jest wypracowanie stylu reklamy, który pasuje do marki produktu i ma odpowiedni wbudowany w nią efekt zwracania na siebie uwagi, innymi słowy, reklamy, która jest oryginalna i niezwykła, a nie tylko stanowi fajerwerki techniczne. Efekty mogą być wizualne lub werbalne (dźwięki, muzyka). Można je osiągnąć za pomocą zdjęć trikowych, z wykorzystaniem gamy trików na komputerze albo poprzez umiejętny dobór elementów dźwięku lub obrazu (wykorzystanie przez firmę Ariston ścieżki dźwiękowej typu Nintendo dla uzyskania – rzekomo – efektu hipnotycznego, wiele reklam telewizyjnych wykorzystujących arie operowe, zastosowanie muzyki przez reklamę cygar „Hamlet”, wystąpienie Hauera w kampanii Guinness, mówiące zwierzęta w reklamach telewizyjnych Electriciły).

Na pewno oryginalność jest pożądana. Z dwoma zastrzeżeniami. Po pierwsze, oryginalność sama dla siebie jest nawet gorsza niż sposób mający przyciągnąć uwagę, nie wspomagany innymi środkami. W rzeczywistości może odpychać od produktu i od przesiania komunikatu reklamowego. Po drugie, w przypadku produktów, które od dawna mają już ukształtowaną pozycję na rynku, oryginalność może odepchnąć lojalnych użytkowników, jeżeli zacznie się wprowadzać zamieszanie do „ich” marki i do czegoś, co – w ich mniemaniu – kryje się za nią. Tutaj oryginalność może polegać na bardzo niewielkich zmianach wprowadzanych do już ukształtowanego schematu.

Kampanie takie, jak lansowana w telewizji pod nazwą First Direct Howella Henryego, są szeroko krytykowane (myślę, że słusznie) za to, że mają tak wielką obsesję, by być zauważone, że przesianie, jakie mają do zakomunikowania, prawie całkowicie znika z pola widzenia.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>