Co robią agencje?

Pierwszymi agencjami reklamowymi byli brokerzy płatnej powierzchni wydawniczej. W imieniu właścicieli gazet i czasopism sprzedawali oni, za prowizję, powierzchnię wydawniczą przeznaczoną na reklamę. Pod koniec XIX wieku niektórzy z tych brokerów odkryli, że mogliby zwiększyć swą działalność gospodarczą pomagając nadawcom reklamy tworzyć ogłoszenia reklamowe. Wynika! stąd logiczny wniosek, że agencje wyspecjalizują się w realizacji ogłoszeń reklamowych, co jest o wiele bardziej złożonym zajęciem niż sprzedawanie powierzchni wydawniczej. Poza tym była to dziedzina, w której mogły wyrabiać swoją reputację bez uzależniania się od gazety. Tym niemniej, ich rola jako brokerów pozostała w tradycyjnej metodzie opłaty usług agencji.

Do dzisiaj agencje reklamowe istnieją po to, by opracowywać materiał reklamowy dla swoich klientów i umieszczać go w odpowiednich mediach. Jest to ich podstawowa funkcja. (Niektóre mniejsze agencje, jak również liczne agencje w krajach słabiej rozwiniętych nadal robią niewiele lub w ogóle nie robią nic w sposób twórczy, lecz funkcjonują prawie wyłącznie jako brokerzy powierzchni wydawniczej). Poza tym agencje mogą (i często to robią) świadczyć bardzo szeroki zakres innych usług dla wsparcia podejmowanych przez ich klientów działań marketingowych i sprzedaży. Usługi te obejmują to, co w rezultacie stanowi najpełniejszy wyraz usług konsultingowych w dziedzinie marketingu. Agencja udziela szczegółowych porad i pomocy, jeżeli chodzi o planowanie bizesnu wraz z opracowaniem i przygotowaniem pełnego zakresu materiałów pomocniczych reklamy, wydawnictw związanych ze sprzedażą, pro mocji sprzedaży, materiałów, jakie powinny się znajdować w punkcie sprzedaży detalicznej, public relations itp.

Niewielka agencja przemysłowa zazwyczaj będzie nastawiona na prowadzenie działalności poza sferą reklamy w mediach. Budżety reklamy przemysłowej przeważnie są skromne, zaś większość działań dotyczy opracowywania wydawnictw związanych ze sprzedażą (często bardzo specjalistycznych), opracowywania innych pomocy dla sprzedawców pracujących u klienta, planowania, projektowania i realizowania wystaw oraz różnych działań z dziedziny public relations. Znaczna część ich pracy często dotyczy nie rynku wewnętrznego, lecz podobnych działań poza granicami swego kraju.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>