Czy powinieneś się posłużyć agencją?

Oczywiście, żeby się reklamować, nie trzeba koniecznie mieć agencji. Nie wiem, ilu różnych ludzi umieszcza w ciągu roku ogłoszenia w witrynie sklepowej lub w rubryce ogłoszeń drobnych, ale z pewnością liczby te idą w setki tysięcy. Tylko nieliczni korzystają z usług agencji. Są poważni nabywcy reklam, wydatkujący setki tysięcy funtów, którzy nie korzystają z usług agencji lub którzy wykonują część swej reklamy całkowicie samodzielnie. Ostatnio spektakularnym przykładem poważnego nadawcy reklamy, zakładającego własną agencję, jest brytyjski koncern samochodowy Rover. We Francji Chanel jest firmą, która zawsze sama wykonywała swe często zachwycające i oryginalne reklamy.

W praktyce istnieją trzy sposoby realizacji reklamy. Możesz to zrobić sam, możesz skorzystać z usług agencji albo za- stosować sposób pośredni między tymi dwoma. Ostatni z nich stanowi coś, z czym wielu nadawców reklamy w ostatnich latach eksperymentuje. Sposób ten rozwinął się na bazie różnych wyspecjalizowanych firm będących podwykonawcami. Możesz więc stworzyć własną agencję kupując twórczą stronę reklamy od „twórczego konsultanta” oraz umieszczając ogłoszenia reklamowe w mediach przy pomocy pośrednika.

W Zjednoczonym Królestwie działalność niezależnych agentów w mediach od połowy lat 70. rozkwitła do tego stopnia, że w odpowiedzi na to większe agencje świadczące pełny zakres usług rozwinęły swoje quasi-niezależne placówki (największą z nich jest filia grupy Saatchi, Zenith). Również klienci, obok korzystania z usług niezależnych agentów działających w mediach, zdecydowali się na scentralizowanie kupowania miejsca i czasu w mediach w jednej agencji (z myślą o większej skuteczności działań).

Specjaliści od kupowania czasu i miejsca w mass mediach pojawili się najpierw w USA, gdzie stanowią poważny segment rynkowy. Na kontynencie, z wyjątkiem Francji, gdzie ulokowała się wielka organizacja Carat, ta forma działalności rozwinęła się trochę słabiej. Zaznacza się jednak silna tendencja do korzystania z usług tych specjalistów w miarę jak rozszerza się zakres kampanii reklamowych obejmujących kilka krajów na raz.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>