Doświadczenie w reklamie

Są dwa wyjątki podważające mój sceptyzm związany z „odpowiednim doświadczeniem”. Po pierwsze, jeżeli agencja w ostatnim czasie utraciła zamówienie jednego z poważniejszych konkurentów, wówczas rzeczywiście może dużo wiedzieć. Oto dlaczego przed kilku laty firma Crown Paint złożyła swoje zlecenie w agencji JWT, bez żadnego procesu wyboru spośród konkurentów, po kilku tygodniach jak firma Berger wycofała swoje zlecenie.

Drugim wyjątkiem jest sytuacja, gdy agencja już realizuje zlecenie jednego z głównych konkurentów, tyle że wówczas konwencje stosowane w branży na ogól zabraniają równoczesnego realizowania zlecenia konkurencji. Argument dotyczący konfliktu zleceń jest stary, zaś pojęcie „konfliktu” jest interpretowane na szereg sposobów. Na ogól konflikt jest postrzegany głównie przez klientów, natomiast agencje mają na tym punkcie obsesję. Z pewnością trudno byłoby małej agencji realizować reklamę dwóch bezpośrednio konkurujących marek produktów. Lecz to, co mogę opisać jako jedynie ogólne opętanie i nadwrażliwość, usprawiedliwia ten rodzaj postępowania, które nie pozwala międzynarodowej agencji, prowadzącej reklamę producenta ostrzy Gillette w jednym kraju, na prowadzenie reklamy ostrzy Schick w drugim kraju.

Argument dotyczący konfliktu przybrał na sile w ostatnich latach, a to za sprawą całej lawiny fuzji i przejęć dokonywanych przez wielkie agencje, zapoczątkowanych przez Saatchi & Saatchi i WPP, których entuzjastycznymi naśladowcami okazały się większe agencje francuskie. Te zmieniające się wzajemnie zależności wykazują tendencję do prowadzenia do konfliktów. Kiedy kompania Saatchi nabyła firmę Ted Bates, końcowym efektem stało się przerzucenie rachunków o wartości około 500 min dolarów. Utworzenie w ostatnim czasie agencji francuskiej o nazwie Euro RSCG oznaczało, że ta nowa grupa, jako całość, realizowała reklamę trzech większych marek samochodów – gotowa recepta na potencjalne kłopoty.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>