Jak powstaje reklama telewizyjna

Podstawowym krokiem przy budowaniu scenariusza jest wyznaczenie sobie konkretnego celu, jaki ma spełniać dany film reklamowy. Może to być promocja konkretnego produktu, budowanie marki, czy kreowanie wizerunku firmy. Następnie należy zadać sobie pytanie, jakiego przekazu oczekuje klient zamawiający reklamę. Czy należy podkreślić walory techniczne produktu, przedstawić nowy produkt bardzo znanej firmy, czy też zwrócić uwagę na aspekt doskonalej jakości przy umiarkowanej cenie itd.

Zgodnie z klasykami reklamy istnieją pewne typy reklamy telewizyjnej, które bardziej niż inne odziaływują na klienta:

– scenki „z życia” (osoba występująca przekonuje inną osobę o zaletach reklamowanego produktu)

– sytuacje, w których dzięki reklamowanemu produktowi rozwiązany zostaje jakiś problem

– sytuacje, w których ekspert przekonuje o zaletach reklamowanego produktu

– tzw. „mówiące głowy” – osoby pokazane w zbliżeniu, chwalące zalety produktu reklamowanego

– eksponowanie towaru ze znakiem firmy lub charakterystycznym znakiem identyfikującym dany produkt

– demonstrowanie produktu akcentujące nowe rozwiązanie techniczne

– powiązanie demonstracji z efektami budzącymi emocje.

Wybierając konkretny schemat podsuwamy widowni rodzaj motywacji, która zachęci do wybrania danego produktu. Może to być motywacja natury ekonomicznej, psychologicznej, społecznej lub mechanizm uczenia, np.:

– „stary poczciwy Orion” – „zachodnia jakość, niewygórowana cena”, „znika welon szarości”

– reklama kawy Tchibo – sceny z życia kojarzące się z absolutnym szczęściem, czyli zaręczyny, ślub, oczekiwanie na dziecko

– „Tomek ma mambę, Ania ma mambę, wszyscy mają mambę. Mam i ja!” – przynależę do określonej grupy

– „Vick – od razu lepiej” – żona ucząca się od męża, co jest dla niej najlepsze wśród lekarstw.

Mając te dane, należy wziąć pod uwagę potencjalnego nabywcę, czyli grupę społeczną, do jakiej reklamę kierujemy. Dobry jest przykład filmu rysunkowego reklamującego napój „7 UP”. Panowało przekonanie, że kreskówki nie są najlepszym środkiem przekazu, a jednak w konkursie na Najlepszą Reklamę Miesiąca pierwsze miejsce w kwietniu zdobył właśnie spot „7 UP” Pepsico, w którym sympatyczny chłopak walczy ołówkiem z usiłującym przebrać go i zmienić. Hasło „Na luzie żyj!”, skierowane do pokolenia w wieku 15-30 lat, odniosło dobry skutek.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>