Prostytuowanie sztuki

W świecie artysty komercjalizm obniża wartość większości rzeczy. Szlachetny ideał nienaruszalności artystycznej jest ponad materialnymi względami wyrażonymi w funtach i pensach. Toteż fakt, że reklama wykorzystuje język kilku sztuk (literatury, ilustratorstwa, fotografiki, muzyki) jest afrontem samym w sobie. Innym powszechnie dającym się zaobserwować faktem jest to, że większość przekazów reklamowych nie zawiera ani dobrych tekstów, ani dobrych ilustracji, ani dobrych fotografii, ani dobrej muzyki. Jest po prostu jeszcze jednym dowodem na pasożytniczy charakter tej branży na jasnym obliczu kultury. Ars grałia artis2), ale tak naprawdę – to reklamy dla reklam.

Z pewnością coś w tym jest, nie sądzę jednak, by miało to dalekosiężne działanie. Ogólnie biorąc anonsy nie udają dzieł sztuki, chociaż niektóre zbliżają się do tego. Wystarczy przejrzeć takie czasopismo, jak Graphis lub kolekcje zwycięzców nagród DADA, by zobaczyć niezmiernie „artystyczne” ogłoszenia. Wiele fotografii do reklam ma bardzo wysoki standard, zaś techniki robienia reklam telewizyjnych wniosły duży wkład w film. Trudniej jest – łagodnie rzecz ujmując – dowodzić, że teksty reklam wywierają korzystny wpływ na język.

Pomijając już pozytywny wkład w gatunki sztuki wizualnej (oraz świadomość wizualną opinii publicznej), nie można mieć wątpliwości, że przemysł reklamowy realizuje podstawowe usługi społeczne na rzecz sporej części świata artystycznego. Większość studentów z uczelni artystycznych idzie do takiej łub innej pracy komercyjnej, zaś wielu artystów płaci za swą „autentyczną” sztukę, pracując dla reklamy. Podobnie istnieje znaczna liczba literatów (zarówno prozaików, jak i poetów), którzy zarabiają na życie w reklamie, pomimo ograniczeń dotyczących tekstów reklam.

W ten sposób, choć reklama może małpować sztukę, zaś przedmioty sztuki wykorzystywane w reklamie nie są obiektami „czystej” sztuki, wkład przemysłu reklamowego w sztukę {lub „twórczość”) jest, ogólnie rzecz biorąc, pozytywny.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>