Punkty sprzedaży detalicznej

Końcowym tematem, który zasługuje na krótki komentarz, jest cały obszar reklamy w miejscu dokonywania zakupów. Z reguły nie wchodzi ona, do budżetu środków reklamy, ale posługuje się przekazami reklamowymi i umieszcza je przed konsumentami w czymś, co będziemy określali mianem „sytuacji związanej z kupowaniem”. Zakres możliwych akcesoriów w miejscu sprzedaży jest, teoretycznie, ogromny, zwłaszcza biorąc pod uwagę przybory i rekwizyty dostarczane przez dostawców do pubów, restauracji i tym podobnych placówek (popielniczki, podstawki pod kufle do piwa, szkła itp. rekwizyty optyczne, kalendarze, tarcze do rzucania lotkami, szklanki, serwetki, fartuchy, tace, otwieracze, znaki świetlne, plakaty, sprężyny w drzwiach, znaki otwierania i zamykania, parasole, wycieraczki przed drzwiami…}.

Większość materiałów jest wytwarzana dla potrzeb handlu detalicznego, gdzie możliwości są mniej egzotyczne, zaś możliwość zaakceptowania niezwykłych akcesoriów jest o wiele bardziej ograniczona. Tak na przykład gotowość sieci sklepów spożywczych do zaakceptowania materiałów ekspozycyjnych producentów (poza niektórymi specjalnymi stoiskami i regalami oraz standardowymi zewnętrznymi opakowaniami ekspozycyjnymi) nieustannie się zmniejsza. Często tylko ze względów promocyjnych materiał ekspozycyjny jest akceptowany, a może być uwarunkowane tym, że to detalista będzie go projektował. Inne branże handlu detalicznego są jednak mniej nieprzychylnie nastawione do tych problemów, zaś szczególnie handel artykułami branży chemicznej czyni znaczny użytek z materiałów dostarczonych przez producentów. (Handel artykułami spożywczymi wykorzystuje mnóstwo materiałów ekspozycyjnych, lecz korzysta z nich w sposób bardzo jednostronny, w celu promowania wizerunku własnego sklepu, a nie wizerunku marki produktu producenta).

Materiały w punktach sprzedaży dzielą się na dwie odmienne kategorie: stale (lub na wpół stale) i efemeryczne. Aby rekwizyt byl stały, musi pełnić wyraźnie dającą się wyróżnić funkcję w sklepie: jako urządzenie ekspozycyjne, szyld sklepowy albo na przykład znak otwierania i zamykania. Do tej kategorii należą również stojaki w kształcie litery A reklamujące marki lodów, stojaki podobne do sztalug malarskich (firmy dysponujące zapasami gotowych wyrobów ustawiają je na chodniku dla przyciągnięcia klientów) – jeden z niewielu przykładów detalisty regularnie używającego rekwizytu ekspozycyjnego dostarczonego przez producenta jako przeciwieństwo trzymania go wewnątrz sklepu.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>