Spojrzenie oczami klienta

Istnieje na rynku brytyjskim mnóstwo agencji. IPA, związek zawodowy agencji, zrzesza ponad 250 członków, włączając wszystkie, które coś znaczą na rynku (z jednym lub dwoma wyjątkami). Poza tym jest tyle samo agencji nie zrzeszonych w IPA, lecz są to przeważnie agencje małe. Mówię „lecz”, chociaż może akurat tego typu agencji potrzebujesz (albo wydaje ci się, że potrzebujesz). Oprócz agencji istnieją jeszcze specjalistyczne placówki konsultingowe.

Ale tobie, klientowi, potrzebna jest agencja. Zaczynasz, zazwyczaj niewiele wiedząc na temat agencji. Być może już zetknąłeś się z jedną z nich, ale fakt, że z niej rezygnujesz, wskazuje, żeście się w ten czy inny sposób rozeszli. Powodów tego jest cale mnóstwo. Niezależnie od tego, co podaje się w komunikatach dla prasy do Campaign, przyczyny rozejścia się mają raczej charakter zderzenia się osobowości lub zwyczajnej nieskuteczności w realizacji zlecenia niż fiaska twórczych pomysłów. Jeżeli chcesz uwolnić się od agencji, najprostszym sposobem jest odrzucenie toszystkich jej twórczych pomysłów, niezależnie od ich wartości merytorycznej, aje w ten sposób sam narażałbyś się na szwank. Jest rzeczą zadziwiająca (lecz bynajmniej nie taką, której nie można byłoby wyjaśnić), że bardzo często najlepiej wykonaną przez agencję pracą dla klienta, który odmawia jej przyjęcia, jest ostatnia kampania, którą ona prowadzi. Tak czy owak, jeżeli już masz agencję, przynajmniej masz pojęcie, czego się spodziewać. Masz też pewne doświadczenie, jeżeli chodzi o to, żeby się starać tego czy tamtego unikać lub, przeciwnie, starać się to osiągnąć. Jeżeli jeszcze nie masz, jesteś wówczas jak „tabaka w rogu”. To, co wtedy jest ci potrzebne przede wszystkim, to przeczytanie tej książki do końca (w szczególności zaś rozdziału 5) po to, żeby wiedzieć, na jakiego zwierza polujesz i jak on może się zachować, gdy jest zapędzony do rogu.

Zaczynasz więc od potrzeby przeprowadzenia reklamy, potrzeby znalezienia kogoś, kto mógłby pomóc, w najlepszym zaś razie od ograniczonej wiedzy na temat świata reklamy. Przypuszczalnie wiesz, że dookoła jest pełno agencji. Widziałeś ogłoszenia reklamowe, które wydają ci się raczej dobre i wyglądają jak to, czego potrzebujesz dla swojej marki. Prawdopodobnie jednak sądzisz, że twój rynek i twój produkt są jedyne w swoim rodzaju, jeżeli chodzi o aspekty i możliwości, jakie oferują, i że nikt, kto nie działa w twoim biznesie przynajmniej przez 15 lat, nie jest w stanie w nich się rozeznać. Przy odrobinie szczęścia mogłeś poczynić pewne prace w dziedzinie planowania przyszłości swojego biznesu oraz masz pomysły, jakie produkty chcesz reklamować i ile chcesz wydać na reklamę. Być może masz zupełnie jasny pogląd na to, co zamierzasz zrobić ze swą reklamą.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>